Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 112 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Děti předškolního věku a role médií v jejich životě
Běťáková, Anežka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání médií a multimédií dětmi předškolního věku, ale i jejich rodiči. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zakládá na studiu odborné literatury a je rozdělena do pěti hlavních kapitol. V těchto kapitolách se věnuji charakteristice předškolního dítěte ve vztahu k tématu. Popisuji oblast médií a multimédií a zabývám se tím, jak média působí na děti předškolního věku a v čem spočívá úloha rodičů při práci dětí předškolního věku s multimédii. Poslední kapitola, která se zabývá gramotností, je rozdělena do dvou podkapitol, které se věnují čtenářské gramotnosti a pregramotnosti a multimediální gramotnosti. V praktické části jsem realizovala dotazníkové šetření směřované k rodičům a také polostrukturované rozhovory s dětmi předškolního věku. Prostřednictvím tohoto výzkumného šetření jsem měla za cíl zjistit, jak děti předškolního věku v současné době svět médií vnímají. Zaměřila jsem se také na to, v jaké míře jsou multimédia dnešními rodinami využívána v porovnání s dalšími médii nebo jinými volnočasovými aktivitami a jak rodiče k využívání multimédií dětmi přistupují. Dílčím cílem praktické části bylo také vytvořit, v praxi realizovat a následně evaluovat lekce s dětskou knihou, která tematizuje...
Rodiče v mateřské škole
MACHOVCOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce má přispět k vyzkoušení méně tradičních způsobů spolupráce s rodiči v mateřské škole a k ulehčení adaptace nejmladších dětí v mateřské škole. Cílem práce je připravit v prostředí mateřské školy čtyři setkání třídních pedagogů, dětí a jejich rodičů. Primární cíl těchto setkání se týká upevnění vztahů mezi všemi zúčastněnými při společném aktivním prožití času, podpory adaptace dětí a možnosti rodičů blíže nahlédnout do způsobu vzdělávání v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na vývojovou charakteristiku dítěte v období staršího batolecího a mladšího předškolního věku (od 2 do 4 let), význam rodiny pro dítě a vstup do mateřské školy a adaptaci na její prostředí, význam osobnosti učitelky v procesu adaptace, význam mateřské školy v rozvoji dítěte, spolupráci s rodiči a vhodné metody a formy vzdělávání nejmladších dětí včetně využití knihy a prožitkového učení. V rámci praktické části je zpracován program společných setkání, který byl realizován v mateřské škole a evaluován. V evaluaci je využita metoda pozorování a rozhovor s dětmi a rodiči.
Nutriční gramotnost studentů středních škol
MÁTLOVÁ, Denisa
Tato bakalářská práce se zabývá nutriční gramotností studentů středních škol. Cílem práce je zmapovat nutriční informovanost studentů, jaké znalosti mají studenti o racionální výživě, zda se o ni zajímají a odkud získávají informace. Teoretická část popisuje období adolescence včetně výživových doporučení pro adolescenty, problematiku poruch příjmu potravy, dětskou obezitu, její příčiny, prevenci a léčbu. Poslední kapitola teoretické části popisuje ostatní poruchy příjmu potravy. Pro výzkumnou část mé práce jsem zvolila metodu kvantitativní, sběr dat probíhal pomocí dotazníků a sběrem třídenních jídelníčků. Do výzkumu se zapojilo 84 studentů, z toho 60 žen a 24 mužů ve věku 16-20 let. Výzkumná část se dělí na dvě části. V první části jsou popsané výsledky dotazníkového šetření. Otázky 1-5 rozdělovaly respondenty podle věku, pohlaví, školy a oboru a podle výšky a váhy. Otázky 6-18 zjišťovaly informovanost studentů o výživě a v otázkách 19-29 jsem se ptala na životní styl studentů. V druhé části jsou porovnány třídenní jídelníčky 8 respondentů včetně zhodnocení jednoho ukázkového jídelníčku. Jídelníčky byly propočteny v programu Nutriservis Professional a následně vyhodnoceny. Z výzkumu vyplývá, že informovanost studentů o racionální výživě je na dobré úrovni, o výživu se zajímají a jako hlavní zdroj informací uvedli internet. Dále z výzkumu vyplynulo, že chlapci mají lepší znalosti výživy než dívky a studenti gymnázia nemají lepší znalosti než studenti odborného učiliště.
Práce s pohádkovou knihou v mateřské škole.
HÜTTNEROVÁ, Šárka
Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností pomocí příběhů z kostek za využití pohádky. Cílem práce je charakterizovat pohádku jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti a rozvoje jazykových dovedností u předškolních dětí. Teoretická část se zabývá čtenářskou pregramotností a čtenářskými strategiemi. Charakterizuje současné pojetí předškolního vzdělávání a vývojové zvláštnosti předškolního dítěte, s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti. V praktické části byl vytvořen program postavený na četbě na pokračování, který rozvíjel u dětí čtenářskou pregramotnost pomocí čtenářských strategií. S dětmi byly vytvářeny příběhy z kostek, a tím se rozvíjely jejich jazykové dovednosti. V průběhu realizace činností byly využity metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Čtenářské aktivity, které podporují u dětí zájem o knihy a s nimi spojené činnosti, se ukázaly jako správné. Děti si rozšířily slovní zásobu, a zdokonalily si vyjadřovací dovednosti.
Analýza žákovských řešení matematických úloh jako příprava na tvorbu úloh ve formátu Concept Cartoons
ZELENKOVÁ, Jana
Diplomová práce je zaměřena na matematické písemné práce žáků 6. třídy druhého stupně základní školy. Cílem je analýza žákovských řešení jako příprava na tvorbu úloh ve formátu Concept Cartoons. V teoretické části práce se zabývám přístupy k vyučování matematiky, učebními styly žáků a jejich strategiemi při řešení nejen matematických problémů. Dále popisuji matematické slovní úlohy, úlohy Concept Cartoons, jejich vznik, dělení a tvorbu. V praktické části se věnuji konkrétním pracím žáků a rozebírám jejich postupy řešení, správné i ty nesprávné. Tato část práce slouží jako příprava na tvorbu zcela nových úloh Concept Cartoons. Vše je doplněno ukázkami žákovských prací.
Gramotnost rodičů předškolních dětí v prevenci úrazů a postoj rodičů k drobným tělesným trestům
PODOLÁKOVÁ, Gabriela
Bakalářská práce se zabývá problematikou gramotnosti rodičů předškolních dětí v prevenci úrazů, druhem úrazů a nejčastějším místem úrazů předškolních dětí jak v domácnosti, ve volnočasových aktivitách, tak i v mateřské škole. Dále postojem rodičů k drobným tělesným trestům a co si představují pod pojmem tělesný trest. Teoretická část je věnována objasnění základních pojmů v oblasti dětských úrazů, vytyčení základních podmínek pro vytvoření bezpečného domova pro dítě a dále zahrnuje východiska problematiky tělesného trestu. V praktické části je vyhodnocení výsledků, získaných pomocí anonymních dotazníků celkem z šesti mateřských škol. Všechna data byla statisticky vyhodnocena.
Rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením
Kobesová, Alena ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením. Je rozdělena do pěti kapitol. Ve čtyřech kapitolách jsou vymezeny pojmy jako gramotnost, čtenářská gramotnost, žák s lehkým mentálním postižením a vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Empirická část práce se nachází v páté kapitole. Cílem práce je zjištění úrovně čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením na základní škole praktické. Na základě tohoto zjištění jsou vytvořeny pracovní listy podporující rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením. Z těchto pracovních listů je sestavena příručka čtenářské gramotnosti pro žáky s lehkým mentálním postižením. Pro zjištění potřebných dat jsou využity především metody kvalitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj byl též využit nestandardizovaný test čtenářské gramotnosti, který zjišťuje úroveň čtenářské gramotnosti žáků s lehkým mentálním postižením. KLÍČOVÁ SLOVA žák, gramotnost, čtenářská gramotnost, test čtenářské gramotnosti, lehké mentální postižení, základní škola praktická
Osvojování primární gramotnosti u dětí s vývojovou dysfázií
Milanovská, Lýdia ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce řeší speciálně pedagogickou problematiku osvojování primárního čtení u dětí s vývojovou dysfázií. Klade si za cíl analyzovat jevy, které u žáků s touto diagnózou narušují proces osvojování psané formy řeči a zaznamenat faktory, které naopak přispívají k zefektivnění tohoto procesu. Teoretická část práce je východiskem pro splnění stanovených cílů. Popisuje vývojovou dysfázii jako jednu z kategorií narušené komunikační schopnosti a její důsledky pro vzdělávání. Pozornost je věnována problematice gramotnosti, důraz je kladen zejména na rané stadium čtenářské gramotnosti. Na toto období je nahlíženo v kontextu vývoje mluvené řeči, představeno je psycholingvistické pojetí gramotnosti, v němž klíčové místo zaujímá schopnost fonematického uvědomování. V závěru teoretické části jsou uvedeny metody výuky čtení. Obsahem praktické části je popis výzkumného šetření, jenž probíhalo v několika na sebe navazujících fázích: fáze vstupní diagnostiky, pozorování žáků v jednotlivých etapách výuky prvopočátečního čtení, realizace podpůrných metodických opatření a závěrečné zhodnocení úrovně fonematického uvědomování a dosažených čtenářských dovedností u vybraných žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Porozumění čtenému u žáků 2. třídy základní školy (analyticko - syntetická a genetická metoda)
Kulhavá Vlachová, Lenka ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je posouzení porozumění čtenému textu u žáků 2. tříd základních škol. Práce se zaměřuje na případnou existenci rozdílů v porozumění čtenému mezi dětmi vyučovanými metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Náplní diplomové práce je také zjištění sebehodnocení čtení u těchto žáků. Teoretická část seznamuje čtenáře s hlavními tématy týkajícími se dané problematiky, a to s pomocí dostupných literárních zdrojů. Zaměřuje se zejména na problematiku gramotnosti, čtení, porozumění čtenému, výukové metody čtení, sebehodnocení čtení, čtenářské prostředí či diagnostiku čtení. Pro praktickou část byla vzhledem k výzkumným cílům využita kvantitativní metodologie. Testová baterie obsahuje dva testy čtení s porozuměním a dotazník sebehodnocení. Zkouška "Jedeme na výlet" je převzata z výzkumného projektu Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika. Dalšími využitými metodami jsou zkouška "Ježek" a "Dotazník čtení pro žáky 2. ročníku". Tyto metody vznikly v rámci projektu Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Výzkumný vzorek čítá 155 dětí docházejících do 2. třídy základních škol (66 vyučovaných analyticko-syntetickou metodou čtení a 89 vyučovaných genetickou metodou čtení). Všechny děti navštěvují pražské základní školy. Ze závěrů vyplývá, že...
Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby
Vrňáková, Alena ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
NÁZEV: Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby AUTOR: Alena Vrňáková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Ondřej Hausenblas ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je pohled na čtenářskou gramotnost a rozvoj kritického myšleni při výuce naučných textů. V této souvislosti se zmiňuji o pojmu čtenářská gramotnost ve vztahu k RVP ZV a o podmínkách pro rozvíjení čtenářství a o základních motivačních principech při této výuce, jako je osobnost učitele a cíle a pravidla výuky aktivizačních metod. Důraz rovněž kladu na způsob, jak dosáhnout lepšího porozumění při čtení daných textů, a na vypracování přehledu výukových metod k rozvíjení kritického myšlení. V praktické části jsem se soustředila na vytvoření dostatečného množství výukových materiálů naučných textů zpracovaných metodami kritického myšlení a modelu učení EUR a ověření těchto materiálů ve výuce. Součástí ověření je i monitoring deseti žáků 4. třídy na základní škole Vrchotovy Janovice, kde pracuji. KLÍČOVÁ SLOVA: Naučné texty, čtení, čtenářství, porozumění, rozvoj čtenářství

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 112 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.